Pigg av hormonyoga

Jag känner mig pigg och varm trots kylan utomhus, just hemkommen efter den första av två dagar med hormonyoga i Rosa kyrkan i Falun. Det är Ellen Engvall som håller i kursen och den hormonyoga hon undervisar i har hon lärt sig av Dinah Rodrigues, brasilianskan som grundade hormonyogan.
 

   Ellen Engvall

 Grundläggande i hormonyogan är bhastrika-andning, vilket innebär att både in- och utandning görs väldigt kraftfulla. Magen går ut ordentligt på inandning och dras in med hjälp av muskelkraft på utandning. På så vis genereras prana och de inre organen i buken, inte minst äggstockarna, masseras. De flesta positioner är dynamiska och man andas med bhastrika-andning medan man förflyttar något i positionen, t ex drar ett knä mot bröstet. En rörelsesekvens avslutas med att man andas in, håller andan, lägger tungspetsen mot gommen, fokuserar på nästippen och gör ett rotlås, räknar till tre och sedan andas ut med fokus på det område man vill ge energi, t ex vänster äggstock.
 
 
Den här sekvensen kallas "Flygande hår".
Hormonyogan påminner mig lite om Donna Edens energiövningar och Ellen Engvalls utstrålning får mig att tänka på Donna Eden. Jag ska berätta mer om Donna Edens energiövningar en annan gång. 

Pigg av hormonyoga





Namn:
Vill du kommentera igen?

E-post: (syns ej)

Blogg/webbsida:

Din kommentar: